30.5.12

Drugie prawo etyki


Jakiś czas temu wymyśliłem termin "pierwsze prawo etyki" po czym wypełniłem je treścią. Spodobało mi się to na tyle, że postanowiłem stworzyć drugie prawo etyki. Poniższy tekst przybliży Ci jego genezę i brzmienie. 

Czy już wspominałem, że etyka jest prosta? Doprawdy nie wiem po co komplikować ją jak niektórzy "uczeni". Zło jest zawsze złem. Jeśli zabijanie jest złem to tak jest zawsze. Dla odmiany dobro jest zawsze dobrem. Weźmy miłość. Nie może być zła, jeśli jest prawdziwa. Prawda, że proste? 

Rozwijając tę myśl, aby świat był lepszy powinniśmy czynić dobro i nie czynić zła. Jest to jednak tylko niezbędne minimum tego co możemy zrobić. Aby zwiększyć nasz pozytywny wpływ proponuję jeszcze wyrobić w sobie nawyk ganienia zła i chwalenia dobra, które obserwujemy na co dzień. Najłatwiejszą zachętą do czynienia dobra jest pochwała drugiego człowieka. Najlepszym sposobem zwalczania zła jest dezaprobata i sprzeciw. Ktoś kiedyś rzekł, że "by trwało zło wystarczy obojętność ludzi dobrych". Jest w tych słowach wiele życiowej prawdy. Dobry człowiek nie powinien być obojętny, gdyż obojętność co prawda nieczęsto bywa zła, ale też praktycznie nigdy nie jest dobra. Czy już domyślacie się jak brzmi drugie prawo etyki? Oto i one w całej okazałości: 

chwal dobro, gań zło

1 komentarze:

Anonimowy pisze...

Ale mądry blog:) Proszę, mógłbyś zacząć pisać znowu? To inspirujące. Pozdrawiam serdecznie, Marysia