15.12.11

Pierwsze prawo etyki


Co jest podstawą etyki rozumianej jako właściwe postępowanie? Co robić, aby wszystkim żyło się lepiej, a ludzkość rozwijała się we właściwym kierunku? Dzisiejszy, bardzo krótki post stara się odpowiedzieć na te pytania prezentując subiektywne, pierwsze prawo etyki.

Wspomniane prawo wyprowadziłem ze słów Konfucjusza: "nie czyń drugiemu tego, co tobie niemiłe". Pierwotnie nawet sądziłem, że pierwowzór jest spełnieniem moich wyobrażeń dotyczących ogólnej teorii postępu w kierunku, coraz większego szczęścia, coraz większej ilości ludzi. Zdanie to jednak, choć na wskroś prawdziwe i gwarantujące możliwość ruchu tylko we właściwym kierunku, nie zabezpiecza przed staniem w miejscu. Uznałem więc, że proces rozwoju mojego wymarzonego świata powinno przyspieszyć stosowanie się do zdania prezentującego bardziej aktywną postawę. Tak oto powstało moje pierwsze prawo etyki które brzmi:

czyń drugiemu to, co miłe

0 komentarze: